Monday, January 5, 2009

Perkembangan di Gaza – 5 January 2009, hari ke-10

Perkembangan di Gaza – 5 January 2009, hari ke-10
  1. Walaupun dengan segala kelengkapan canggih yang dimiliki dan pengeboman dari udara lebih dari seminggu, tentera Israel masih belum mampu untuk menawan Gaza dan menumbangkan pemerintahan Hamas. Al-Manar, televisyen rasmi pejuang Hizbullah melaporkan bahawa kereta kebal dan tentera Israel hanya menggempur kawasan yang tidak didiami penduduk dan tidak mampu untuk menawan kawan Bandar dan perkampungan.
  2. Jeneral tentera Lubnan yang sudah bersara juga merupakan pakar taktikal pertempuran, Walid Soukariyeh menyatakan rejim Zionist masih belum mampu untuk merealisasikan perancangan awal mereka untuk membahagikan Gaza kepada 3 bahagian. Sumber Hamas pula menyatakan, disebalik rancangan rejim Zionist untuk mengepung Gaza melalui 3 penjuru, tentera rejim sebenarnya yang telah diasingkan kepada 3 bahagian.
  3. Jet pejuang Israel megebom sebuah bangunan yang menempatkan pejabat kebajikan di Khan Younis. Sumber hamas menyatakan, sekurang-kurangnya 18 lagi penduduk Palestin terbunuh pada hari ke-10 serangan.
  4. Seorang doctor sukarelawan dari Scotland yang berkhidmat di sebuah hospital di Gaza menyatakan beliau mempunyai bukti bahawa tentera rejim Zionist menggunakan bahan sisa radioaktif untuk menyerang penduduk Palestin.
  5. Pekerja Hospital di Gaza menyatakan bahawa mereka kekurangan fasiliti untuk mengendalikan bilangan penduduk cedera yang kian meningkat akibat serangan tentera Israel.
  6. 5 sekeluarga meninggal serentak setelah bedilan kereta kebal Israel terkena tepat ke rumah mereka. Kemudiaannya tentera rejim memberi amaran kepada penduduk Gaza untuk meninggalkan rumah mereka atau menerima risiko dibedil kereta kebal.
  7. Sekurang-kurangnya 40 tentera rejim dilaporkan mati atau cedera parah di medan pertempuran, Jihad Islami menyatakan 7 kereta kebal Israel berjaya dimusnahkan pejuang, 1 helikopter berjaya ditembak jatuh.
  8. Dilaporkan, hanya 2 kedai roti dibuka diseluruh Gaza kerana ketiadaan bekalan gas untuk memasak.

    Sumber berita – Agencies, PressTV, Arabnews, Al-Jazeera

1 comments:

Muhammad said...

salam akhi... ana copy entry ni ke blog ana... jgn marah ;)