Wednesday, October 20, 2010

20/10/2010 – Mengenang 74 Tahun Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck

20/10/2010 – Mengenang 74 Tahun Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck


“Tidak ada terlihat indah oleh dua orang yang menjalin cinta kasih selain nikah” HR Ibn Majah

"Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan diantaramu rasa cinta dan kasih sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir." (Ar-Ruum:21)

Maha Suci Allah yang mempertautkan dua hati dan membungakan perasaan kasih didalamnya.

“Orang yang makan buah pauh yang lemak manis saja tahu macam mana lemaak dan maniisnya buah pauh tu” – Pak Cik Surau

Usah berselindung lagi, tanyakan sahaja pasangan yang baru berkahwin bagaimana perasaan mereka,

Tanyakan saja
Tanyakan saja pada mereka


Samakah dengan perasaan memiliki kereta baru
Samakah dengan perasaan mendapat straight A’s dalam peperiksaan
Samakah dengan perasaan berconvocation
Samakah dengan perasaan melihat pasukan Kelantan membenam Selangor 3-0 atau Manchester United membenam AS Roma 7-1
Samakah dengan kegembiraan melihat arus tsunami politik 2008

Tidak, tidak dan tidak!
Tanyakan saja
Tanyakan saja pada mereka

Mungkin kerana itu bernikah itu diumpakan seperti menyempurnakan separuh agama
Mungkin kerana itu Adam dikurniakan Hawa disebelahnya
Mungkin kerana itu pernikahan itu dianggap sunnah para-para nabi

Maha Suci Allah yang menciptakan bahagia dan kebahagiaan

Namun, sehebat manapun kebahagiaan itu..Terbandingkah dengan kebahagiaan di syurga sana ?

Kebahagiaan apabila buku amalan diserahkan ke tangan kanan,
Yang kemudiannya
Bersahabat dan berjiran dengan orang-orang saleh yang berhati suci dan berperibadi mulia belaka
Yang kemudiannya
Dikurniakan bidadari-bidadari yang muda dan comel-comel belaka didalam istana yang tidak terjangkau luasnya dan tidak tergambar keindahannya
Dan yang kemudiannya
Dibukakan hijab untuk melihat wajah Rabb pencipta bahagia, penyemai kasih sayang dan pemberi segala kenikmatan

Allah Azzawajalla

Mungkin itulah kemuncak kebahagaian dan kenikmatan.


Dengan itu, Pernikahan di dunia itu seharusnya dijadikan wasilah untuk membuka kemuncak kebahagian dan kenikmatan di syurga sana. Kemuncak kebahagiaan dan kenikmatan yang PASTI dari Allah yang tidak pernah memungkiri janjinya

Pernikahan di dunia itu seharusnya adalah satu sinergi yang memantapkan kedua-dua pasangan dalam memenuhi tujuan penciptaan mereka. Tugas ibadah dan khalifah yang telah diamanahkan kepada kita

Kerna Kita Tahu

Kerna Kita Tahu
Tak selamanya hidup akan setenang riak arus Danau Toba,

Dan kita tahu Hari mendatang itu menjanjikan keserabutan Kota Medan,
Disitu Kita akan terus teguh,
Umpama Sibayat dan Sinabung,
Setia memasak kota Medan,
Dan memberi kesuburan kepada sekelilingnya

20/10/2010 – 10 Days of Shazwan & Aiza Diha, doakan semoga sampai syurga

6 comments:

Muhammad Hussaini Khairudin said...

Fuyoo

Ana dah kata novel tenggelamnya kapal van der wijck tu TAKDE NILAI TARBAWI LANGSUNG, tapi nta tak percaya.

Degil.

Tengok, apa dah jadi dengan nta!

Tak qowiy langsung!

Semoga kekal dalam cinta Allah selama-lamanya...

:)

Jangan lupa untuk menyanyangi kami- anak-anak usrah mu ini juga

Naqib kami sudah dirampas!!!

harith said...

baru nampak wea versi jiwang. never ever seen this b4.

i'll give this madness one month (rujukan: buku la tahzan)

S h a z w a n said...

Habibi Hussaini:
Pemikiran enta kritikal dan mendalam sangat, xlayak jadi anak usrah ana...ana akan consider enta untuk jadi cucu usrah ana....

Btw, ana tambah satu unsur dalam tarbiyyah dzatiyyah, 'tarbiyyah romantis'...methodnya adalah dengan membaca buku jiwang dan dengar lagu nasyid jiwang(ana akan fikir 10x untuk part ni)

Akhi Harith yang dirindui:
Depends on the definition of 'jiwang' itself....aku dulu slalu jugak jiwang, tapi dengan cara yg jauh lebih artistic huhu
(sory xleh nk balas dalam arab)

Hamdi Ibrahim said...

alang-alang ke Danau Toba, singgah ler Jakarta kejap ^^

Zaid Harithah Mohd Badry said...

kitorang kena start saving la sekarang

aediasri said...

macam mana mau tanya, pukul 11 dah kena balik! kah kah kah