Monday, June 30, 2008

Makhluk Ajaib


Makhluk Ajaib

Sesungguhnya, tulisan-tulisan buku "dari zero ke hero" itu bagaikan menjelma didepan mataku, dihidangkan, korneaku menyaksikan sendiri bait2 perenggan buku itu secara langsung....cherita ini bukanlah fiksyen, dongeng mahupun kisah-kisah sang penglipurlara malah satu kebenaran yg nyata.

Dua tahun lalu, Zahir(bukan nama sebenar) yg aku kenali, seorang akh yg blajarnya di Manchester, yer Manchester...tpi bukan di stadium itu. Ketika ditugaskan untuk menjadi fasi kumpulan ketika sebuah daurah di sebuah tempat rahsia...program itu dikendalikan dengan baek oleh penympai namun apabila sesi perbincangan dalam kumpulan, zahir dilantik untuk menjadi fasi kumpulanku....Perbincangan yg dijalankan adalah agak membosankan kerana kelibat pertuturan zahir yg agak tergagap2 dan sering terputus dan kadangkala kehilangan point.....bosan, akhirnya aku pula yg banyak bercakap...

2 tahun kemudian....Zahir menyamapikan Syahadatul-Haq dengan lancarnya...tiada gagap, tidak hilang point....umpama anwar ibrahim lagaknya, 2 tahun lagi mungkin buya hamka....itulah kuasa tarbiyyah. Setahun lalu, Izzudin (bukan nama sebenar)...senang aku pnggil izzudin al-qassam, bersempena nama pahlawah jihad filistin.....hanyalah seorang akh yg "baru nk up" sebab dapat isk...localitynya yg agak jauh di ceruk kampung entah mana ntah menyebabkan tarbiyyah tidak berapa mantap kecuali memerlukan inisiatif sendiri...biasa2 saja dia ini, muka sedikit hensem, badan tinggi...tpi nothing special in term of tarbiyyah..during dat year i mean.

Tadi, aku baru balik dari sebuah lokasi rahsia...kehebatan izzudin al-qassam ini disebarkan kesana-kesini...France berjaya ditembusinya dengan peluru ISK, lagak Musab bin Umair di kota Madinah... beliau muncul bintang paling bersinar di Notts UK dikala orang laen juga terang benderang..modalnya syumul, dari aspek fizikal ke aspek penyampaian..fuh!!! Pengisian yg disampaikannya sebentar lalu mengingatkan aku kpada Fird Aussie, stahun saja...dia telah berevolusi...mungkin berkat doaku memangglnya Izzudin Al-Qassam....ya apakah yg membinanya sehingga sedmikian rupa ? Tarbiyyah..

Sungguh benarlah buku "from zero to hero" itu dan tidaklah ianya suatu dongeng rakyat untuk meraih keuntungan semata......

0 comments: