Wednesday, January 28, 2009

Situasi



Situasi (Bukan lagu Bunkface)




Situasi 1

Seorang kanak-kanak pergi ke pusat membeli-belah Giant bersama-sama ibunya. Sedang sibuk mencari barang-barang dapur, kanak-kanak itu mencapai satu tin makanan dan membaca label yang tertulis padanya, “YUMMY, FRESH PORK… LAZIZUN JIDDAN… TAK CAYE CUBELAAA”.. begitu katanya.. setelah didapati oleh sang ibu, dirampas tin itu sepantas kilat sambil si ibu berkata..” eyy.. jangan main daging khinzir nie… haram taw.. eyy.. jijik nyerrrr”

Setelah selesai membeli-belah, si ibu ke kaunter utk membuat bayaran dengan menggunakan kad kredit. Si anak bertanya..”Ibu, kenapa pakai kad kredit???”.. jawab si ibu, “guna kad kredit senang sikit.. xperlu bawa duit bnyk2.. boleh belanja lebih.. kalu lambat bayar interest sikit jer…”

Persoalannya.. antara makan babi dengan makan riba.. yang mana lebih berat tanggungannya???


Situasi 2

Ada dua situasi berlainan. Yang pertama, didapati seorang perempuan yang berpakaian agak ketat pergi ke sebuah kedai buku agama. Sesampainya di kaunter, dia bertanya kepada si penjual dengan suara yang yang agak menggoda.. “abang, ada jual buku tentang cirri-ciri muslimah solehah tak??” si penjual itu terpinga-pinga lalu memberikan buku yang diminta.

Situasi kedua, didapati seorang perempuan keluar daripada masjid setelah selesai menunaikan solat zohor. Dia berjalan sambil membetulkan tudungnya yang paras bahu menuju ke arah teman lelakinya yang menunggu di atas motor. Lalu dia berkata “sori lambat sayang, tadi tersempak dengan jiran sebelah rumah”

Persoalannya, apakah perbezaan dua situasi di atas?? TAHU atau MAHU islam ?

0 comments: