Monday, January 5, 2009

Perkembangan di Gaza – 4 Januari 2009, hari ke-9

Perkembangan di Gaza – 4 Januari 2009, hari ke-9

  1. Tentera Israel merancang untuk membahagikan Gaza kepada tiga bahagian; bahagian utara, tengah dan selatan. Perancangan awal adalah untuk mengasingkan ketiga-tiga bahagian ini dan mengepung bahagian luarnya.
  2. Jumlah angka korban meningkat kepada 512 orang
  3. Tentangan hebat dari tentera Hamas dengan menggunakan roket dan mortar, Hamas mula menggunakan senjata rahsianya; roket Qassam yang dikatakan jaraknya mampu mencapai sehingga fasiliti nuklear Israel. Lebih 40 roket Al-Qassam sudah dilancarkan sebagai tindakbalas atas kekejaman rejim Zionist.
  4. European Union foreign policy chiefs sedang dalam misi untuk mencari usaha damai diantara Hamas dan rejim Zionist namun mengakui bahawa ianya satu tugas yang sukar.
  5. Sekurang-kurangnya 42 rakyat awam Palestin terkorban apabila kereta kebal Israel membedil ke arah rumah, pusat beli-belah dan hospital di Gaza. Al-Jazeera juga melaporkan bahawa 3 lagi pekerja cari dan menyelamat Palestin dibunuh oleh rejim Zionist meningkatkan angka korban pekerja cari dan menyelamat kepada 7 orang
  6. Awal pagi menyaksiakan kejadian berbalas tembak dari pejuang Hamas dan tentera Zionist, namun kemudiannya disertai oleh pasukan kereta kebal rejim Zionist. Barisan pejuang Hamas tidak berundur dan membalas dengan serangan roket dan mortar. Jurucakap sayap tentera Hamas Abu Ubaida mengatakan bahwa ”tentera Zionist harus sedar bahawa mereka adalah dalam posisi kekalahan”.
  7. Pekerja kemanusiaan di Gaza mula menyatakan kebimbangan mereka akibat bekalan makanan dan perubatan yang kian berkurangan. Ditambah pula dengan bekalan air yang terputus dan ketiadaan sumber elektrik. Disebalik kebimbangan yang disuarakan, rejim Zionist langsung tidak menunjukkan perikemanusiaan dengan tidak membenarkan sebarang bantuan makanan dan perubatan di bawa masuk ke Gaza.
  8. Seorang Komander tentera Iran; Mirfeysal Bagherzadeh menggesa negara-negara Islam untuk memutuskan bekalan minyak mereka kepada Israel. Beliau berkata bahawa dengan memutuskan bekalan minyak, ianya akan meningkatkan tekanan kepada negara rejim Zionist itu.

    Sumber Berita – Agencies, Al-Jazeera, PressTv

1 comments:

Muhammad said...

salam akhi.. ana copy entry ni ke blog ana... jgn marah .. ;)