Sunday, December 21, 2008

Exam untuk para murabbi


Lembaga Peperiksaan University of Tarbiyyah



Sila Jawab Semua Soalan

Dilarang Meniru atau anda akan dikeluarkan dari dewan peperiksaan



Q1. Mengapakah sebagai seorang da'ie kita perlu berusaha dengan lebih laju pada masa ini ?

Melihat situasi semasa, jahiliyyah berada dimana-mana hari, kreatif dan semakin giat penyebarannya. Ejen-ejen jahiliyyah bagaikan tidak pernah tidur dan mereka mempunyai cukup kakitangan untuk bekerja selama 24 jam 7 hari seminggu. Staf-staf mereka juga bertaburan diserata dunia baik di pedalaman mahupun bandar. Kekuatan mereka lengkap dan cukup kuat, strategi mereka juga sangat-sangat tersusun. Tambahan pula, mereka memiliki pengalaman yang sangat luas dan dibantu oleh pakar-pakar yang sudah sedia berkhidmat sejak zaman nabi Adam iaitulah syaitan.

Sedangkan situasi semasa menunjukkan mereka-mereka yang cenderung terhadap agama semakin berkurangan dan gerakkerja para da'ie juga masih bermalas-malasan. "Hamasah" yang ditekankan Asy-Syahid Imam Hassan Al-Banna bagaikan ditelan Hamasah-hamasah untuk ke clubbing atau mendirikan band-band yang popular. Mereka yang membuat kerja juga berpecah belah atas perbezaan yang kecil dan ada antara mereka yang saling menyesatkan dan tidak kurang yang merasakan kelompok mereka sahaja yang betul.

Q2. Apakah contoh-contoh jahiliyyah ketara yang berada disekitar masyarakat kita sekarang ?

Antara contoh-contoh jahiliyyah ketara adalah seperti berikut:



  • Pergaulan bebas diantara jantina

  • seks bebas, alkoholisme dan penggunaan dadah

  • Budaya Clubbing dan berhibur secara berlebihan

  • Memakai pakaian yang membuka aurat dan menjolok mata

  • Menjauhi majlis-majlis agama dan majlis-majlis peringatan

  • Negara yang tidak melaksanakan undang-undang Allah

  • Mak Nyah dan Pengkid

  • Kes-kes jenayah

  • Mat Rempit

  • Pornografi

  • Tidak Solat

Q3. Apakah penyebab menularnya jahiliyyah ini pada para pemuda masa kini ?


Bagi saya, terdapat dua faktor yang mempengaruhi menularnya perkara ini kedalam jiwa para remaja, faktor yang pertama merupakan hebatnya penyebaran oleh ejen-ejen jahiliyyah melalui media yang pelbagai seperti internet, televisyen, radio dan konsert2 yang dianjurkan dan faktor kedua adalah kurangnya asas agama didalam jiwa remaja masakini.


Era globalisasi memudahkan media-media ini untuk sampai secara terus kepada remaja-remaja dan belia-belia. Tambahan pula filem filem dari barat dan negara kita sendiri memang menganjurkan perkara-perkara maksiat secara terang-terangan. Internet sebagai medium maklumat di hujung jari memudahkan perkara-perkara laknat ini untuk sampai kepada remaja secara pantas dan meluas. Promosi konsert-konsert pula memang hebat, langsung tidak tertanding oleh program-program agama yang dianjurkan beberapa kerat manusia sahaja dan teramat sedikit yang menyambutnya.


Faktor kedua menunjukkan bahawa institusi pengajian agama formal di sekolah-sekolah adalah gagal ditambah pula dengan sestengah institusi kekeluargaan yang kebelakangan ini langsung tidak menyumbang kepada pembangunan rohaniah anak-anak mereka. Kesannya apa sahaja pengaruh negatif yang diterima oleh belia zaman ini akan diterima bulat-bulat dan tidak pernah difikirkan dosa pahala baik buruknya. Tambahan lagi perkara begini bagaikan norma dalam masyarakat sekarang, Islam itu tidak muncul sebagai satu juara rohani manusia sebaliknya jiwa-jiwa yang kosong itu sering dipenuhi dengan perkara-perkara lain seperti video games, gosip-gosip, angan-angan duniawi dan musik-musik.


Q4. Cadangkan penyelesaian kepada masalah-masalah tersebut ?



Pada hemat saya, faktor pertama dapat kita atasi dengan kita memberikan alternatif kepada belia-belia sekarang. Sering kita melarang mereka, mengatakan ini haram itu haram sebaliknya tidak memberikan sebarang solusi kepada mereka, kesannya jiwa mereka kosong dan mereka akan kembali kepada tabiat lama mereka semula. Kebelakangan ini, produk-produk Islamik bolehlah dibanggakan, kian banyak novel-novel Islamik yang boleh dijadikan bahan bacaan, muzik-muzik Islam dari Indonesia juga bolehlah menggantikan musik-musik barat sebagai halwa telinga para remaja, selain itu, penerbitan filem-filem seperti Sang Murabbi, Kiamat Sudah Dekat dan pelbagai lagi seleksi dokumentari bolehlah dijadikan titik tolak untuk menghasilkan lebih banyak karya yang seumpanya. Boleh disimpulkan disini bahwa perkembangan media-media Islam berbanding sepuluh tahun lepas adalah membanggakan, lebih berkualiti dan lebih meluas cuma jika ditingkatkan kuantitinya maka adalah lebih baik.


Faktor kedua merupakan faktor yang sangat-sangat penting. Institusi keluarga yang gagal mendidik dan kurangnya kefahaman Islam dalam hati remaja zaman ini boleh diatasi dengan teknik "Rumah Arqam bin Abi Al-Arqam". Institusi usrah dan tarbiyyah perlu diperkasakan dan penggerak-penggeraknya perlulah lebih aktif mempromosikan cara ini. Hal ini adalah kerana, dengan method inilah Rasulullah s.a.w dahulunya mendidik para sahabat yang akhirnya mempunyai satu keimanan yang mantap, ketaqwaan yang mendalam dan hamasah yang berapi-api. Method inilah juga yanng digunakan oleh Lenin dan Stalin dalam mengembangkan pengaruh mereka. Oleh itu, hendaklah kita yakin dengan jalan ini walaupun ianya kelihatan perlahan, tidak meluas audiensnya dan panjang tempohnya. Ayuh kita sebarkan method ini bagaikan menabur benih di bendang sawah.


Q5. Sejauh mana keberkesaan sistem usrah dan tarbiyyah ini ?


Istilah engineeringnya adalah "proven by mass industry". Kita lihat bahwa dengan jalan inilah akhirnya membentuk benih-benih manusia berkualiti yang akhirnya tumbuh berkembang dan berjaya menguasai dunia pada era abasiyyah. Lihat juga bagaimana Hitler memulakan kempen facismnya dengan bermula dengan satu kumpulan kecil yang beriman kuat akan fikrahnya dan mengembangkannya yang akhirnya berjaya menguasai sebuah negara dan menakluk beberapa negara laen. Diceritakan, pada akhir hayat Hitler, pemuda-pemuda ini masih setia disisi katil Hitler dan yakin teguh akan fikrahnya akan berjaya jua akhirnya.


Kemenangan Islam dan kesejahteraan dunia dibawah naungan Islam adalah sesuatu yang pasti, cuma adakah kita orang-orang al-mudassir, atau kita masih berselimut atau kita adalah Abu Jahal. Andai kita adalah golongan al-mudassir, maka hiduplah dengan cara ini dan perjuangkanlah hingga akhir hayatmu kerana sesungguhnya Islam itu tinggi makan Tinggikanlah.



Soalan Tamat

0 comments: