Friday, March 28, 2008

bila Izrael datang memanggil...

Bila Izrail dating memanngil, jasad terbujur di pembaringan,
Seluruh tubuh akan menggigil, sekujur badan yg keheningan,
Tiada lagi gunanya harta kawan karib sanak saudara,
Jikalau ada amal dan taqwa itulah hanya pembela kita……







Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh….

Limpahan syukur dan stinggi-tinggi pjaan ke atas Allah s.w.t krn kita masih lagi di bawah lindungan payung rahmatnya selawat dan salam ke atas junjungan mulia nabi Muhammad s.a.w yg xpernah leka dari menyempurnakan tugas kerasulannya.

Tarikh 7 Jun 2007, seorang sahabat ana (dan kita); Mohd Shahdan b. Abd. Rahim telah kembali selama-lamanya ke rahmatullullah. Diharap kita smua tidak lupa ntuk bersedekah kepada arwah ( al-fatihah, yassin, tahlil n dsb). 2 tahun bersamanya banyak suka duka dikongsi bersama, ade gelak ade ketawa kadang terguris kadang terase, namun alhamdulillah, arwah yg ana kenali seorang yg sangat2 baek dan lmbut hatinya, mudah dminta tlg, xlokek ilmunya, disenangi ramai dan banyak membantu, moga2 arwah memperoleh syurga Allah disane.

Name kami yg hampir (shahdan dan shazwan) menyebabkan banyak perkara yg ditakdirkan bersama sepanjang hayatnye, housemate ana di Vista, Lab Partner smase foundation, kelas yg sme smasa foundation, project IT same, minat pasukan bola yg same(man.u) dan sering bermain bola di posisi yg same (defend). Namun, catatan ini bukanlah dibuat semata2 ntuk mlayan perasaan haru ini tetapi yg lebih pnting, peringatan ntuk kita yg masih mengandung roh di badan ini, yg pergi itu biarlah pergi, slesai sudah urusan mereka di alam ini dan Allah lebih menyayangi mereka. Perginya seorang sahabat kita ini seharusnya mengingatkan kita yg setiap yg bernyawa pasti akan mati dan kematian boleh menjelma bile2 mase, persoalannya bersediakah kita?

Oleh sebab itulah Rasulullah s.a.w bersabda “Orang yg pling bijak di kalangan kamu adalah org yg sentiasa mengingati mati dan bersedia menghadapinyai” dan saidina Ali jga pernah berkata “ manusia itu sebenarnya tidur, apabila matinya ia barulah ianya terjage”. Bermuhasabahlah sahabat-sahabtku, tanye diri kita akan bagaimana amalan kita, sudah brtaubatkah kite dngan dosa kita, senagkah kita hidup di dunia dilingkari dosa, maksiat dan perkara lagho??

Zina kita, aurat kita, ringankan sembahyang kita, derhaka kita, pentingkan diri kita?????????? Benarke antum betul2 bersedia ntuk mati, btul ke???? Ikhlas ana cakap, ana blum!




Moga2 kita sedar bahwa apabila matinya kita, maka terputuslah amalan kita dan tiada siapa lagi yg dapat mmbantu kita, dunia itu ladang akhirat, oleh itu beramallah sementara kita mampu, mungkin sesaat lagi malaikat maut akan mengunjungi kita, bersedialah sahabatku, bersedialah…rebutlah lima prkara sblm datang lma perkara, muda sblm tua, kaya sblm miskin, sihat sblm sakit, lapang sblm smpit dan hidup sblm MATI!


Sabda Rasulullah s.a.w:

Kedua kaki anak adam itu akan tetap di hadapan Tuhannya di hari kiamat sehingga selesai ditanya empat perkara iaitu:
I. Tentang umurnya, untuk ape dihabiskan.(maen game 24 jam, tengok anime ?)
II. Tentang masa mudanya, untuk ape dipergunakan? (maksiat n enjoy blebihan?)
III. Tentang hartanya, dari diperolehi dan untuk ape dibelanjakan? (joli2 xingat dunia?)
IV. Tentang ilmunya, apa yg sudah dibuat dengannya? (errr…)

Bersedialah kita, insyaallah…..

Wassalam, al-fatihah…

Wea, 8 Jun 2007, 2.40a.m

0 comments: