Thursday, September 25, 2008

Satu Cerita di Satu Daerah Terpencil….. Satu Suasana di “Serambi Mekkah”........


Satu Cerita di Satu Daerah Terpencil…..
Satu Suasana di “Serambi Mekkah”........


Kesibukan dengan program-program tarbiyyah dan Internship program tidak mengizinkan aku untuk melawat keluarga di Kelantan sana, datuk, nenek dan sepupuku. Sudah lama tidak dijenguk kampong halaman di Kelantan, rindu dihati memang menebal, tambahan lagi dengan kondisi datuk yang sakit. Hendak juga berbakti sehari dua.

Kesempatan kali ini tidak disiasiakan walaupun terpaksa meninggalkan beberapa tanggungjawab penting kepada rakan laen. Menyusuri bendang-bendang sawah menghijau dan alam semulajadi yang masih belum dicabul memang mengindahkan dan menyejukkan pandangan mata, kalaulah warga-warga kota sampai kesini pasti cemburu gila gila mereka.

Datukku yang dahulunya seorang imam di masjid kampungku terpaksa menyerahkan jawatannya kepada orang laen memandangkan keadaan dirinya yang tidak mengizinkan, berhentinya datukku dari jawatan imam di masjid itu menyebabkan masjid kian kosong…..kerana apa ? Disini pokok pangkal cerita bermula

Menyorot kembali sejarah politik Malaysia tahun 1998, tikamana Anwar Ibrahim dilucutkan dari jawatan Timbalan Perdana Menteri atas tuduhan liwat dan rasuah menyebabkan kegilaan kepada suasana politik Malaysia, NGO-NGO dan parti-parti politik yang dahulunya tidak pernah bersatu kini mampu bersatu di atas satu platform yang sama untuk satu tujuan. Begitu jugalah yang berlaku di daerah terpencil ini, kerancakan politik ketika itu menyebabkan munculnya dua golongan yang amat radikal memperjuangkan kepercayaan mereka, mereka yang pro-kerajaan dan mereka yang pro-pembangkang.

Kegilaan ini menyebabkan setiap isu dipolitikkan baik dari pembahagian baja, pemilihan ketua kampong sehinggalah ceramah-ceramah di masjid..Suasana ini cukup untuk menimbulkan satu suasana tegang dikalangan penduduk kampong yang rata-ratanya bekerja sebagai petani ini. Warung-warung kopi memang hangat dan panas dengan cerita-cerita politik, bidas membidas, hujah-hujah tajam, gossip-gosip dan kadangkala menimbulkan pertengkaran lidah.

Suasana yang cukup sengit sebegini akhirnya turut melemparkan efeknya kepada masjid kampong itu sendiri. AJK masjid yang rata-ratanya ahli PAS telah bertindak menyusun ceramah-ceramah di masjid dengan penceramah-penceramah dari parti pembangkang, dan tajuknya kadang-kadang memang politik dan tajam bagi pihak pro-kerajaan. Reaksi dari perkara ini adalah tertubuhnya masjid kedua dikampung nan-terpencil ini yang dicat biru pada dindingnya.

Namun sesetengah penyokong-penyokong kerajaan ini masih lagi boleh berkompromi untuk bersatu diatas satu masjid dek kerana imamnya, Yaacob bin Mat Seh, merangkap datukku yang terchinta yang menyembunyikan pendirian politik pro-pembangkangnya untuk kesatupaduan penduduk kampong. Justeru kelibat pak cik – pak cik dan mak cik mak cik BN masih lagi boleh dilihat di masjid itu kecuali pada hari yang dihadiri penceramah Pas. Program-program yang dianjurkan seperti maulid nabi, berbuka puasa dan tadarrus masih lagi menyaksikan kelibat mereka-mereka yang pro-kerajaan ini.

Situasi politik 1998 berlarutan sehingga ke hari ini, tidak ku tahu kenape tiada penyelesaiannya sehingga untuk bersatu diatas satu masjid pun mereka tidak mampu.

Hari ini, 1 September 2008, imam masjid ini bukan lagi datukku, justeru, kelibat kemasjid kembali berkurangan dek kerana mereka-mereka yang tidak bersetuju dengan perlantikan imam baru yang jelas pendirian politik pro-pembangkangnya….dikatakan juga beliau mengibarkan bendera Pas bersaiz XXL dirumahnya. Aduh apalah nasib masjid kampungku ini, dahla yang hadir pun yang dah tiada gigi dan tua bangka tunggu nak mati, kini sebahagian mereka-mereka ini pula turut meminggirkan masjid ini Penyelesaiannya ? aku pun pening memikirkannya……

Bercakap pasal Kelantan, teringat dua tahun lalu ketika nenekku meminta aku membawanya ke ceramah mingguan Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat di tengah-tengah Bandar Kota Bharu, memang menjadi rutin tok guru Nik Aziz untuk menyampaikan ceramah agama pada setiap pagi Jumaat di tengah-tengah Bandar Kota Bharu. Aura Nik Aziz memang kuat, dan ternyata belaiu teramat disayangi penduduk Kelantan, manakan tidak, setiap minggu rakyat berpusu-pusu untuk mendengar ceramahnya sehinggakan sesak seluruh Bandar Kota Bharu. Memang sesak!, kalau tidak datang selesai solat Subuh jangan harap untuk dapat parking di sekitar bandar, berjalan 1-2 kilometer la jawabnya.

Apa yang menarik untuk dibincangkan disini adalah kurangnya kelibat orang-orang muda diceramah mingguan ini, mungkin pada masa ini kebanyakan dari mereka masih enak dibuai mimpi, entah Subuh ke belum mereka-mereka itu. Majoriti mereka yang menghadiri ceramah ini adalah mereka-mereka yang telah berusia, bertongkat, bergigi palsu, bercermin mata kerana rabun, dan berbagai-bagai lagi ragam.

Lantas timbul ketakjuban di fikiran memikirkan atuk-atuk ini sanggup menaiki bas walau dalam keadaan bertungkat hanya untuk menghadiri ceramah ini, nenek-nenek yang menyewa teksi datang dari jauh hanya untuk mendapatkan sepotong ilmu, warga emas yang telah pun bongkok memaksa diri mereka berjalan jauh untuk mendengar pengisian rohani…..mereka semua sudah menghampiri mati!

Dan dimana jasad-jasad muda yang masih segar bugar ? mengapa tidak disambut hangat program-program sebegini sedangkan mereka mampu memandu, menunggang motosikal dan tidaklah menjadi masalah untuk mereka menaiki bas ketempat sebegini....dimana kelibat mereka ¿ kemana perginya semangat-semangat mereka ¿ mengapa mereka tidak berminat untuk perkara sebagini ¿

Andaikata disitu dianjurkan satu konsert, cukup jika dipanggil band Hujan, nescaya saya percaya sesaklah bandar Kota Bharu itu, tetapi bukan dengan warga tua, tapi dengan generasi muda yang masih ranggi dan segar bugar.....

Dua cerita yang berbeza, satu situasi sama...tiadanya pemuda!. Gesaan untuk ikhwah dan akhwat untuk meningkatkan usaha kita, kita tidak selaju jahiliyyah! Ayuh kita gerak bersama =)

0 comments: